Частыя пытанні - Отдел по образованию Глусского райисполкома
Памер шрыфту
A- A+
Iнтэрвал памiж лiтарамі
Каляровая схема
A A A A
Дадаткова

Частыя пытанні

1. Якія дакументы патрэбныя для прыёму дзіцяці ва ўстанову дашкольнай адукацыі?
Адказ:
Прыём дзіцяці ва ўстанову дашкольнай адукацыі ажыццяўляецца на працягу каляндарнага года пры наяўнасці ў ім вольных месцаў і на падставе:
- заявы законнага прадстаўніка выхаванца;
- накіравання ва ўстанову дашкольнай адукацыі, выдадзенага аддзелам па адукацыі, спорце і турызме Глускага райвыканкама;
- медыцынскай даведкі аб стане здароўя;
- заключэння ўрачэбна-кансультацыйнай камісіі (для санаторнай групы);
- заключэння цэнтра карэкцыйна-развіваючага навучання і рэабілітацыі (для групы інтэграванага навучання і выхавання, спецыяльнай групы).

2. Як ажыццяўляецца абарона жыллёвых праў дзяцей-сірот і дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў?

Праца, накіраваная на абарону жыллёвых праў дзяцей-сірот і дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў, а таксама асоб з ліку дзяцей-сірот і дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў, праводзіцца ў адпаведнасці з Жыллёвым кодэксам Рэспублікі Беларусь, Законам Рэспублікі Беларусь ад 21 снежня 2005 г. №73-3 «О гарантиях по социальной защите детей-сирот, детей, оставшихся без попечения родителей», Указамі Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 16 снежня 2013 г. № 563 і ад 9 жніўня 2007 г. № 378, Дэкрэтам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 24 лістапада 2006 г. № 18, пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 26 снежня 2006 г. № 1728.

 Органы сістэмы адукацыі рыхтуюць рашэнне аб замацаванні жылога памяшкання за дзіцём-сіратой альбо за дзіцём, якое засталося без апекі бацькоў, аб пастаноўцы яго на ўлік для паляпшэння жыллёвых умоў; кантралююць захаванасць жылых памяшканняў; удакладняюць спісы маючых патрэбу ў паляпшэнні жыллёвых умоў.

Пры падрыхтоўцы рашэнняў аб стварэнні прыёмнай (апякунскай) сям'i або аб накіраванні непаўналетняга на дзяржаўнае забеспячэнне ва ўстанову адукацыі за дзіцём замацоўваецца жылое памяшканне або разглядаецца пытанне аб пастаноўцы яго на ўлік маючых патрэбу ў прадастаўленні жылога памяшкання сацыяльнага карыстання.

Замацаванню за дзецьмі падлягаюць жылыя памяшканнi дзяржаўнага і прыватнага жыллёвага фонду, наймальнікамі або ўласнікамі якіх з'яўляюцца іх бацькі (адзiны з бацькоў) і ў якіх на момант страты апекі бацькоў (аднаго з бацькоў) дзеці былі зарэгістраваныя па месцы жыхарства або пражывалі без рэгістрацыі па месцы жыхарства.

У рашэнне аб замацаванні жылога памяшкання ўключаецца абавязковае для выканання прадпісанне ажыццявіць дзяржаўную рэгістрацыю забароны на адчужэнне жылога памяшкання.

Пры прыладзе дзіцяці, які раней пражываў на тэрыторыі іншага раёна, на выхаванне ў сям'ю аддзел па адукацыі, спорце і турызме запытвае звесткі аб наяўнасці жылля ў раёне, дзе дзіця выяўлена, і інфармуе мясцовы выканаўчы і распарадчы орган аб неабходнасці замацавання жылля. Копія рашэння пра прыладу дзіцяці ў замяшчальную сям'ю і ўсе неабходныя дакументы накіроўваюцца ў выканаўчы камітэт па месцы замацавання жылля.

Копіі рашэнняў аб замацаванні жылля або пастаноўцы на ўлік для паляпшэння жыллёвых умоў захоўваюцца ў асабовых справах выхаванцаў.

 Падрыхтоўка дакументаў для прыняцця дзяцей-сірот і дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў, на ўлік маючых патрэбу ажыццяўляецца апекуном (папячыцелем) непаўналетняга. Дзеці-сіроты і дзеці, якія засталіся без апекі бацькоў, а таксама асобы з лiку дзяцей-сірот і дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў, маюць права стаяць на ўліку для паляпшэння жыллёвых умоў з даты першапачатковага набыцця статусу дзяцей-сірот або статусу дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў, а ў выпадку смерці бацькоў, якія стаялі на такім уліку, - з даты іх пастаноўкі на ўлік у складзе сям'і бацькоў пры наяўнасці падстаў, прадугледжаных у частцы першай падпункта 3.3 пункта 3 Палажэння аб парадку ўліку грамадзян, якія маюць патрэбу ў паляпшэнні жыллёвых умоў ( далей - Палажэнне).

 Прыняцце на ўлік для паляпшэння жыллёвых умоў дзяцей-сірот і дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў, а таксама асоб з ліку дзяцей-сірот і дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў, ажыццяўляецца мясцовым выканаўчым і распарадчым органам па месцы першапачатковага набыцця статусу дзяцей-сірот або статусу дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў, альбо мясцовым выканаўчым і распарадчым органам - па месцы працы, прадстаўленаму пры размеркаванні, накіраванні на працу. Месцам першапачатковага набыцця статусу дзяцей-сірот або статусу дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў, з'яўляецца месца рэгістрацыі дзіцяці па месцы жыхарства. Пры адсутнасці ў дзіцяці рэгістрацыі па месцы жыхарства месцам першапачатковага набыцця статусу дзяцей-сірот або статусу дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў, з'яўляецца месца рэгістрацыі па месцы жыхарства бацькоў (аднаго з бацькоў), з якімі пражывала дзіця, а ў выпадках, калі дзіця не пражывала з бацькамі (адным з бацькоў), альбо ў бацькоў (аднаго з бацькоў) адсутнічае рэгістрацыя па месцы жыхарства, альбо месца жыхарства бацькоў (аднаго з бацькоў) невядома, - адрас размяшчэння адміністрацыйнага будынка мясцовага выканаўчага і распарадчага органа, які ажыццявіў рэгістрацыю гэтага дзіцяці па месцы жыхарства.

 Дзеці-сіроты і дзеці, якія засталіся без апекі бацькоў, а таксама асобы з лiку дзяцей-сірот і дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў, у выпадку, калі яны:

- не маюць ва ўласнасці або ў карыстанні жылых памяшканняў;

- пражываюць у жылым памяшканні і маюць патрэбу ў паляпшэннi жыллёвых умоў;

- пры ўсяленні ў жылое памяшканне, з якога выбылі, мелі патрэбу ў паляпшэннi жыллёвых умоў, не могуць быць уселены ў жылое памяшканне, з якога выбылі, і немагчымасць ўсялення ў такое жылое памяшканне ўстаноўлена мясцовым выканаўчым і распарадчым органам па месцы знаходжання гэтага жылога памяшкання . Дзеці-сіроты і дзеці, якія засталіся без апекі бацькоў, а таксама асобы з лiку дзяцей-сірот і дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў, якія знаходзяцца на ўліку для паляпшэння жыллёвых умоў па падставах, прадугледжаных у частцы першай падпункта 3.3 пункта 3 Палажэння, ўключаюцца ў агульныя і асобныя спісы ўліку грамадзян, якія стаяць на ўліку для паляпшэння жыллёвых умоў, з даты першапачатковага набыцця статусу дзяцей-сірот або статусу дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў, а ў выпадку смерці бацькоў, якія складаліся на такім уліку, - з даты іх пастаноўкі на ўлiк у складзе сям'i бацькоў.

3. Як адбываецца ўстанаўленне апекі (папячыцельства) над непаўналетнімі?

Апека (папячыцельства) ўстанаўліваецца над непаўналетнімі ў адпаведнасці з Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб шлюбе і сям'і, Законам Рэспублікі Беларусь ад 21 снежня 2005 г. "О гарантиях по социальной защите детей-сирот, детей, оставшихся без попечения родителей, а также лиц из числа детей-сирот и детей, оставшихся без попечения родителей", Положением о порядке организации работы по установлению и осуществлению опеки (попечительства) над несовершеннолетними детьми, зацверджаным пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 2006/05/20 № 637.

Апека (папячыцельства) устанаўліваецца для выхавання, абароны асабістых і маёмасных праў і законных інтарэсаў непаўналетніх, якія з'яўляюцца дзецьмі-сіротамі, дзецьмі, якія засталіся без апекі бацькоў, дзецьмі, бацькі якіх часова адсутнічаюць, а таксама замежнымі грамадзянамі і асобамі без грамадзянства, якія не дасягнулі ўзросту васямнаццацi гадоў, якiя не знаходзяцца ў шлюбе і якія прыбылі ў Рэспубліку Беларусь без суправаджэння законных прадстаўнікоў, якім прадастаўлены статус бежанца або дадатковая абарона, прытулак у Рэспубліцы Беларусь, нованароджанымі дзецьмі непаўналетніх бацькоў, якія не знаходзяцца ў шлюбе.

Органамі апекі і папячыцельства з'яўляюцца мясцовыя выканаўчыя і распарадчыя органы.

Ажыццяўленне функцый па апецы і папячыцельстве ў дачыненні да непаўналетніх ускладаецца на ўпраўленне (аддзел) па адукацыі, спорце і турызме раённага, гарадскога выканаўчага камiтэта, мясцовай адмiнiстрацыi раёна ў горадзе, а ў выпадках, прадугледжаных заканадаўчымі актамі Рэспублікі Беларусь, - на камісію па справах непаўналетніх раённага, гарадскога выканаўчага камітэта, мясцовай адмiнiстрацыi раёна ў горадзе па месцы знаходжання дзiцяцi.

Апека (папячыцельства) усталёўваецца па рашэнні органа апекі і папячыцельства па месцы жыхарства (знаходжання) непаўналетніх дзяцей, якія падлягаюць апецы (папячыцельству), або па месцы жыхарства кандыдата ў апекуны (папячыцелi), калі гэта адпавядае інтарэсам падапечнага.

У адпаведнасці з арт. 153 Кодэкса Рэспублікі Беларусь аб шлюбе і сям'і (далей - Кодэкс) апекунамі і папячыцелямі могуць быць дзеяздольныя асобы мужскога і жаночага полу, за выключэннем: асоб, хворых на хранічны алкагалізм, наркаманію, таксікаманію; асоб, якія па стане здароўя не могуць ажыццяўляць правы i выконваць абавязкі апекуна, папячыцеля; асоб, пазбаўленых судом бацькоўскіх правоў; былых усынавіцеляў, калі ўсынаўленне было адменена з прычыны неналежнага выканання ўсынавіцелем сваіх абавязкаў; асоб, вызваленых ад абавязкаў апекуна або папячыцеля за неналежнае выкананне ўскладзеных на iх абавязкаў; асоб, якія маюць судзімасць за наўмысныя злачынствы, а таксама асоб, асуджалiся за наўмысныя цяжкiя або асаблiва цяжкiя злачынствы супраць чалавека; асобаў, дзецi якiх былi прызнаны маючымi патрэбу ў дзяржаўнай абароне ў сувязi з невыкананнем або неналежным выкананнем гэтымi асобамi сваiх абавязкаў па выхаваннi i ўтрыманнi дзяцей у адпаведнасцi з часткай першай артыкула 851 Кодэкса.

Пералік захворванняў, пры наяўнасцi якiх асобы не могуць быць апекунамі і папячыцелямі, устанаўліваецца Міністэрствам аховы здароўя Рэспублікі Беларусь.

Пры наяўнасцi некалькiх асоб, якiя жадаюць стаць апекунамi, папячыцелямi аднаго i таго ж падапечнага, пераважнае права прадастаўляецца родным падапечнага пры ўмове абавязковага выканання патрабаванняў артыкула 152 Кодэкса i гэтага артыкула, а таксама iнтарэсаў падапечнага.

Інфармацыю аб працэдуры ўстанаўлення апекі (папячыцельства) над дзецьмі, пераліку і формах дакументаў, неабходных для ўстанаўлення апекі (папячыцельства), кандыдаты ў апекуны могуць атрымаць ва ўпраўленні (аддзеле) адукацыі мясцовага выканаўчага і распарадчага органа па месцы свайго жыхарства або па месцы жыхарства (знаходжання ) дзяцей.

4. Як ажыццяўляецца ўсынаўленне (удачарэнне) дзiцяцi?

Усынаўленне - заснаваны на судовым рашэнні юрыдычны акт, у сілу якога паміж усынавіцелем і ўсыноўленым ўзнікаюць такія ж правы і абавязкі, як паміж бацькамі і дзецьмі.

Усынаўленне дапускаецца ў дачыненні да дзяцей-сірот, дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў, калі яны не набылі дзеяздольнасць у поўным аб'ёме.

Усынаўленню падлягаюць дзеці, адзіны (адзін) або абодва бацькі якіх памерлі; пазбаўленыя бацькоўскіх правоў; далі згоду на ўсынаўленне дзіцяці; прызнаны ў судовым парадку недзеяздольнымi, без вестак прапалі або памёрлi; невядомыя.

 Усынавіцелямі могуць быць толькі дзеяздольныя асобы мужчынскага і жаночага полу.

Не могуць быць усынавіцелямі: асобы, хворыя на хранічны алкагалізм, наркаманію, таксікаманію; асобы, якія па стане здароўя не могуць быць усынавіцелямі; асобы, пазбаўленыя бацькоўскіх правоў; былыя усынавiцелi, калі ўсынаўленне было адменена з прычыны неналежнага выканання ўсынавіцелем сваіх абавязкаў; асобы, адасобленыя ад абавязкаў апекуна або папячыцеля за неналежнае выкананне ўскладзеных на iх абавязкаў; асобы, якія маюць судзімасць за наўмысныя злачынствы, а таксама асобы, якія асуджаны за наўмысныя цяжкiя або асаблiва цяжкiя злачынствы супраць чалавека; асобы, дзецi якiх былi прызнаны маючымi патрэбу ў дзяржаўнай абароне ў сувязi з невыкананнем або неналежным выкананнем гэтымi асобамi сваiх абавязкаў па выхаваннi i ўтрыманнi дзяцей у адпаведнасцi з часткай першай ст.85 Кодэкса аб шлюбе і сям'і; асобы, якія не маюць пастаяннага месца жыхарства, а таксама жылога памяшкання, якое адпавядае ўстаноўленым санітарным і тэхнічным патрабаванням; асобы, якія на момант усынаўлення не маюць даходу, які забяспечвае дзіцяці пражытачны мінімум, усталяваны на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь; муж і жонка, адзін з якіх прызнаны судом недзеяздольным або абмежавана дзеяздольным.

 Акрамя таго, асобы, якія не знаходзяцца паміж сабой у шлюбе, не могуць сумесна ўсынавіць адно і тое ж дзіцяці.

Кандыдаты ва ўсынавіцелі павінны звярнуцца ў мясцовыя органы кіравання і самакіравання для атрымання акта абследавання ўмоў жыцця кандыдата ва ўсынавіцелі.

У адпаведнасці з п.4.1 Пераліку адміністрацыйных працэдур, што ажыццяўляюцца дзяржаўнымі органамі і арганізацыямі па заявах грамадзян, зацверджанага Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 26.04.2010 № 200, для атрымання дадзенага акта абследавання кандыдатам ва ўсынавіцелі неабходны наступныя дакументы: заява; пашпарт або іншы дакумент, які сведчыць асобу кандыдата ва ўсынавіцелі; пасведчанне аб заключэнні шлюбу кандыдата ва ўсынавіцелі - у выпадку ўсынаўлення дзіцяці асобай, якія знаходзіцца ў шлюбе; пісьмовую згоду мужа і жонкі на ўсынаўленне - у выпадку ўсынаўлення дзіцяці адным з iх; медыцынская даведка аб стане здароўя кандыдата ва ўсынавіцелі; даведка аб месцы працы, службы і займаемай пасады кандыдата ва ўсынавіцелі; звесткі пра даход кандыдата ва ўсынавіцелі за папярэдні ўсынаўленню год.

 Дадзеныя дакументы прадстаўляюцца непасрэдна ва упраўленнi (аддзелы) па адукацыі, спорце і турызме (далей - упраўленнi (аддзелы) адукацыі) раённага, гарадскога выканаўчага камiтэта, мясцовай адмiнiстрацыi раёна ў горадзе, якія як органы, якія ажыццяўляюць функцыі па апецы і папячыцельству, ва ўстаноўленым парадку рыхтуюць матэрыялы, неабходныя для ўсынаўлення (удачарэння) дзяцей, якія знаходзяцца на тэрыторыі раёна, горада, раёна ў горадзе, вядуць улік дзяцей, у дачыненні да якіх адбываецца ўсынаўленне (удачарэнне), і ў далейшым праводзяць абследаванне ўмоў жыцця кандыдатаў ва ўсынавіцелі.

Кандыдатам ва ўсынавіцелі неабходна прайсці медыцынскае абследаванне па месцы жыхарства і атрымаць медыцынскую даведку аб стане здароўя. У дадзенай даведцы павінна быць запіс аб тым,  якія маюцца (адсутнічаюць) захворванні, пры наяўнасці якіх дадзеная асоба не можа быць кандыдатам у усынавіцелі (пералік захворванняў, пры наяўнасцi якiх асобы не могуць стаць усынавіцелямі, усталяваны пастановай Міністэрства аховы здароўя Рэспублікі Беларусь ад 25.02.2005г. № 4).

Неабходна таксама па месцы працы атрымаць: даведку аб месцы працы, службы і займаемай пасады кандыдата ва ўсынавіцелі; звесткі пра даход кандыдата ва ўсынавіцелі за папярэдні ўсынаўленню год.

Пасля звароту кандыдата (ов) ва ўсынавіцелі упраўленнi (аддзелы) адукацыі праводзяць альбо арганізуюць псіхалагічную дыягностыку і падрыхтоўку кандыдатаў ва ўсынавіцелі. Толькі калі аб усынаўленнi дзiцяцi хадайнічаюць айчым (мачаха), дзед або бабка, псіхалагічная дыягностыка і падрыхтоўка кандыдатаў ва ўсынавіцелі не праводзяцца.

У працэсе правядзення псіхалагічнай дыягностыкі вызначаюцца: шлюбныя ўзаемаадносіны (узаемаадносіны ў сям'і); асабістыя асаблівасці; бацькоўскія ўстаноўкі; матывы ўсынаўлення; агульная гатоўнасць (негатоўнасць) кандыдатаў ва ўсынавіцелі да выканання бацькоўскай ролі; спецыфічная гатоўнасць (негатоўнасць) да выканання ролі ўсынавіцеляў.

Вынікі псіхалагічнай дыягностыкі кандыдатаў ва ўсынавіцелі афармляюцца па форме, зацверджанай Міністэрствам адукацыі Рэспублікі Беларусь, і ўключаюцца ў акт абследавання.

Па жаданні кандыдатаў ва ўсынавіцелі псіхалагічная дыягностыка і падрыхтоўка могуць ажыццяўляцца спецыялістамі установы «Нацыянальны цэнтр усынаўлення Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь» па накірунку ўпраўлення (аддзела) па адукацыі.

У мэтах падрыхтоўкі акта абследавання ўпраўленнi (аддзелы) па адукацыi ў пяцiдзённы тэрмiн з дня звароту кандыдата ва ўсынавіцелі запытваюць наступныя звесткі:

- аб адсутнасці судзімасці у кандыдата ва ўсынавіцелі - з адпаведнага ўпраўлення ўнутраных спраў абласнога выканаўчага камітэта або галоўнага ўпраўлення ўнутраных спраў Мінскага гарадскога выканаўчага камітэта;

- пра тое, ці пазбаўляўся ён бацькоўскіх праў, ці быў абмежаваны ў бацькоўскіх правах, ці было раней у адносінах да яго адменена ўсынаўленне, прызнаваўся недзеяздольным або абмежавана дзеяздольным, - з суду па месцы жыхарства кандыдата ва ўсынавіцелі;

- пра тое, ці мелі дзеці кандыдата ва ўсынавіцелі патрэбу ў дзяржаўнай абароне, ці адхіляўся кандыдат ва ўсынавіцелі ад абавязкаў апекуна, папячыцеля за неналежнае выкананне ўскладзеных на яго абавязкаў, - пры неабходнасці з выканаўчага і распарадчага органа па папярэднім месцы жыхарства кандыдата ва ўсынавіцелі;

- копію дакумента, які пацвярджае права ўласнасці кандыдата ва ўсынавіцелі на жылое памяшканне або права валодання і карыстання жылым памяшканнем;

- пра стан пажарнай бяспекі жылога памяшкання, якое знаходзіцца ва ўласнасці або ў валоданні і карыстанні кандыдата ва ўсынавіцелі. Гэтыя звесткі таксама паказваюцца ў акце абследавання.

Для падрыхтоўкі акта абследавання ўмоў жыцця кандыдата (кандыдатаў) ва ўсынавіцелі спецыялісты ўпраўлення (аддзела) па адукацыі наведваюць кандыдатаў ва ўсынавіцелі па месцы жыхарства. Спецыялісты вывучаюць жыллёвыя ўмовы кандыдата (кандыдатаў) ва ўсынавіцелі, унутрысямейныя ўзаемаадносіны, уклад жыцця і традыцыі сям'і, ацэньваюць гатоўнасць членаў сям'і, якія пражываюць сумесна з кандыдатамі ва ўсынавіцелі, прыняць ўсынаўляемага дзіцяці, задаволіць яго жыццёвыя патрэбы.

Выдача акта абследавання ўмоў жыцця кандыдата ва ўсынавіцелі праводзiцца ў месячны тэрмiн з дня падачы дакументаў.

Далей пры наяўнасці акта абследавання ўмоў жыцця кандыдата ва ўсынавіцелі упраўленнем (аддзелам) адукацыі або (па жаданні кандыдатаў ва ўсынавіцелі) Нацыянальным цэнтрам усынаўлення ажыццяўляецца падбор дзіцяці для кандыдатаў ва ўсынавіцелі.

Пры падборы дзіцяці для ўсынаўлення ўлічваюцца яго этнічнае паходжанне, прыналежнасць да пэўнай рэлігіі і культуры, роднай мовы, магчымасць забеспячэння пераемнасці ў выхаванні і адукацыі, роднасныя сувязі. Пры падборы дзіцяці кандыдатам ва ўсынавіцелі ўяўляецца ўся наяўная інфармацыя пра здароўе, развіццё, асобасныя характарыстыкі і асаблівыя патрэбы дзіцяці, а таксама iнфармацыя, якая пра бацькоў і іншых сваякаў дзяцей, прапанаваных для ўсынаўлення.

Для знаёмства з дзіцём кандыдату (кандыдатам) ва ўсынавіцелі выдаецца накіраванне. Адмова кандыдатаў ва ўсынавіцелі ад ўсынаўлення прапанаванага ім дзіцяці не перашкаджае ў атрыманні накіравання на знаёмства з іншым дзіцём для ўсынаўлення.

Пры жаданні ўсынавіць прапанаванага дзіцяці кандыдаты ва ўсынавіцелі мае права атрымаць усю наяўную інфармацыю з асабістай справы дзіцяці і звярнуцца ў суд.

Акрамя таго, кандыдаты ва ўсынавіцелі павінны ведаць, што ўсынавіць дзіця, якое дасягнула 10 гадоў, можна толькі з яго згоды.

Усынаўленне ажыццяўляецца раённым (гарадскiм) судом па заяве асоб (асобы), якія жадаюць усынавіць дзіця, па месцы жыхарства (знаходжання) дзiцяцi або па месцы жыхарства ўсынавіцеляў. Такім чынам, кандыдаты ва ўсынавіцелі маюць права выбраць, у які суд звяртацца.

Заява аб усынаўленнi дзiцяцi разглядаецца судом на працягу 15 дзён з дня падачы ў суд заявы ўсынавiцеля (усынавiцеляў). Справы аб усынаўленні разглядаюцца ў закрытым судовым пасяджэнні.

Суд, разгледзеўшы заяву аб усынаўленнi дзiцяцi па сутнасцi, выносiць матываванае рашэнне аб задавальненні заявы аб усынаўленнi дзiцяцi цi аб адмове ў яе задавальненнi.

Усынаўленне лiчыцца ўстаноўленым з дня ўступлення ў законную сілу рашэння суда аб усынаўленні. Усынавіцелям неабходна атрымаць копію рашэння суда.

Усыноўленае дзіця перадаецца усынавіцелям на падставе рашэння суда аб усынаўленнi дзiцяцi.

Усыноўленае дзіця перадаецца усынавіцелям ў сезонным камплекце адзення. Адначасова усынавіцелям перадаюцца па акту: пасведчанне аб нараджэнні дзіцяці; выпіска (копія) з медыцынскіх дакументаў і копія медыцынскай даведкі аб стане здароўя дзiцяцi ; дакументы аб навучанні (для дзяцей школьнага ўзросту); дакументы пра бацькоў (пасведчанне аб смерці, рашэнне суда і іншыя дакументы, якія пацвярджаюць адсутнасць праваадносін бацькоў з дзіцём); звесткі аб наяўнасці і месцазнаходжанне братоў і сясцёр; вопіс маёмасці, якая належыць дзіцяці, і звесткі аб асобах, якія адказваюць за яго захаванасць; дакумент, які пацвярджае наяўнасць у дзіцяці жылога памяшкання (яго часткі); іншыя дакументы, якія знаходзяцца ў асабістай справе дзіцяці.

Рэгістрацыя ўсынаўлення адбываецца на падставе рашэння суда аб усынаўленнi дзiцяцi органамі, якія рэгіструюць акты грамадзянскага стану, па месцы вынясення рашэння аб усынаўленнi па сумеснай заяве ўсынавіцеляў або аднаго з іх альбо па паведамленні суда.

Для рэгістрацыі ўсынаўлення усынавіцелям неабходна падаць: заяву; пашпарт або іншы дакумент, які сведчыць асобу ўсынавіцеля (усынавiцеляў); пасведчанне аб нараджэнні дзіцяці; копію рашэння суда аб усынаўленнi дзiцяцi. Рэгістрацыя робіцца бясплатна.

Для забеспячэння тайны ўсынаўлення і ў інтарэсах дзіцяці па просьбе усынавіцеляў могуць быць змененыя: дата нараджэння ўсыноўленага дзіцяці, але не больш чым на 1 год; месца яго нараджэння ў межах Рэспублікі Беларусь.

Калі ўсыноўленае дзіця дасягнула 10 гадоў, для змены яго прозвішча, уласнага імя і імя па бацьку патрабуецца яго згода.

Аб змяненнi прозвiшча, уласнага iмя, iмя па бацьку, даты i (або) месца нараджэння ўсыноўленага дзіцяці ўказваецца ў рашэнні суда аб яго усынаўленні.

Па просьбе усынавіцеляў суд таксама можа прыняць рашэнне аб унясенні звестак аб усынавіцелю ў запіс акта аб нараджэнні ў якасці бацькоў ўсыноўленага імі дзіцяці. Пра неабходнасць правядзення такой запісы таксама ўказваецца ў рашэнні суда аб усынаўленнi дзiцяцi.

Таму пры рэгістрацыі ўсынаўлення ў выпадку прысваення прозвішча ўсынавіцеля і імя па бацьку па яго ўласным іменем, а таксама змены даты нараджэння, уласнага імя ўсыноўленага або запісы усынавіцеляў у якасці бацькоў ўсыноўленага адначасова робіцца ўнясенне змяненняў у запіс акта аб нараджэнні ўсыноўленага дзіцяці і выдаецца новае пасведчанне аб нараджэнн . Пры змене месца нараджэння ўсыноўленага аднаўляецца запіс акта аб нараджэнні дзіцяці органам, якi рэгiструе акты грамадзянскага стану, па змененым месцы нараджэння (бо першапачаткова такога запісу не было).

Органамi, якiя рэгiструюць акты грамадзянскага стану, рэгістрацыя ўсынаўлення, унясенне змяненняў у запіс акта аб нараджэнні ўсыноўленага, захоўванне запісаў актаў аб усынаўленні і аб нараджэнні усыноўленых, а таксама іншых матэрыялаў, звязаных з усынаўленнем, праводзяцца ў парадку, якi забяспечвае захаванне тайны ўсынаўлення.

Карысныя спасылкі для кандыдатаў ва ўсынавіцелі:

http://pravo.by (Нацыянальны прававы інтэрнэт-партал Рэспублікі Беларусь (нарматыўныя прававыя акты Рэспублікі Беларусь));

http://child.edu.by (сайт Нацыянальнага цэнтра ўсынаўлення);

http://dadomu.by (інфармацыйны рэсурс для людзей, якія жадаюць прыняць дзіця ў сям'ю);

http://videopassport.ru (відэашкола прыёмных бацькоў).

 Кандыдаты ва ўсынавіцелі таксама павінны ведаць, што ва ўпраўленнях (аддзелах) па адукацыi раённага, гарадскога выканаўчага камiтэта, мясцовай адмiнiстрацыi раёна ў горадзе, Нацыянальным цэнтры ўсынаўлення праводзіцца папярэдняе кансультаванне грамадзян, якія жадаюць усынавіць дзіця.

5. На падставе чаго даюцца месцы ва ўстанове дашкольнай адукацыі?

З 9 жніўня 2012г. ўступіў у сілу Указ Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 19 красавіка 2012 г. № 197 "О внесении дополнений и изменений в Указ Президента Республики Беларусь от 26 апреля 2010 г. № 200", у адпаведнасці з якім ажыццяўляюцца адміністрацыйныя працэдуры па пастаноўцы на ўлік дзіцяці, якое мае патрэбу у вызначэнні ва ўстанову адукацыі для атрымання дашкольнай адукацыі (далей - пастаноўка на ўлік), а таксама па выдачы накіравання ў дзяржаўную ўстанову адукацыі для засваення зместу адукацыйнай праграмы дашкольнай адукацыі, адукацыйнай праграмы спецыяльнай адукацыі на ўзроўні дашкольнай адукацыі, адукацыйнай праграмы спецыяльнай адукацыі на ўзроўні дашкольнай адукацыі для асоб з інтэлектуальнай недастатковасцю.

Дадзеныя працэдуры ажыццяўляе мясцовы выканаўчы і распарадчы орган па месцы знаходжання дзяржаўнай установы адукацыі бясплатна ў дзень звароту законнага прадстаўніка дзіцяці.

Пры сабе неабходна мець пашпарт ці іншы дакумент, які сведчыць асобу законнага прадстаўніка дзіцяці, пасведчанне аб нараджэнні дзіцяці (пры яго наяўнасці - для дзяцей, якія з'яўляюцца непаўналетнімі замежнымі грамадзянамі і асобамі без грамадзянства, якім прадастаўлены статус бежанца або дадатковая абарона ў Рэспубліцы Беларусь альбо якія хадайнічаюць аб прадастаўленні статусу бежанца або дадатковай абароны ў Рэспубліцы Беларусь).

Акрамя таго, пры выдачы накіравання ў дзяржаўную ўстанову адукацыі для засваення зместу адукацыйнай праграмы дашкольнай адукацыі, адукацыйнай праграмы спецыяльнай адукацыі на ўзроўні дашкольнай адукацыі, адукацыйнай праграмы спецыяльнай адукацыі на ўзроўні дашкольнай адукацыі для асоб з інтэлектуальнай недастатковасцю, таксама неабходныя: заключэнне ўрачэбна-кансультацыйнай камісіі - у выпадку накiравання дзіцяці ў дзяржаўны санаторны яслі-сад, дзяржаўны санаторны дзіцячы сад, санаторную групу дзяржаўнай установы адукацыі; заключэнне дзяржаўнага цэнтра карэкцыйна-развіваючага навучання і рэабілітацыі - у выпадку накiравання дзіцяці ў групу інтэграванага навучання і выхавання дзяржаўнай установы адукацыі, спецыяльную групу дзяржаўнай установы адукацыі, дзяржаўнае спецыяльную дашкольную ўстанову. Пастаноўка на ўлік сапраўдная да атрымання накіравання ва ўстанову адукацыі. Выдадзенае накіраванне сапраўдна на працягу 15 дзён з дня выдачы.

 У адпаведнасці з п.1. пастановы Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь ад 16.08.2011 № 234 "О порядке постановки на учет детей, нуждающихся в определении в учреждение образования для получения дошкольного образования" пастаноўка на ўлік дзяцей праводзіцца паводле спісу, які адлюстроўвае чарговасць пастаноўкі на ўлік дзяцей для атрымання ў адпаведнасці з заканадаўствам накіравання ў дзяржаўную ўстанову адукацыі пры наяўнасці ў ім вольных месцаў. Пры камплектаванні устаноў дашкольнай адукацыі кантынгент выхаванцаў раўнамерна размяркоўваецца па ўсіх установах дашкольнай адукацыі з улікам норм напаўняльнасці груп.

У цяперашні час у асобных мікрараёнах існуе праблема вызначэння дзяцей непасрэдна па месцы жыхарства (побач з домам). Раённымі аддзеламі па адукацыі, спорце і турызме прапануюцца месцы ва ўстановах дашкольнай адукацыі, размешчаных у межах пешаходнага руху ці ў некалькіх прыпынках ад месца жыхарства, што не супярэчыць заканадаўству Рэспублікі Беларусь.

6. На якой падставе закрываюцца ўстановы адукацыі?

У адпаведнасці з Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі, Законам Рэспублікі Беларусь ад 4 студзеня 2010 г. «О местном управлении и самоуправлении в Республике Беларусь» рашэнне аб ліквідацыі або рэарганізацыі ўстаноў адукацыі прымаецца заснавальнікам, якім з'яўляецца гарадскі (раённы) выканаўчы камітэт.

Закрыццё і рэарганізацыя ўстаноў адукацыі абумоўлены дбайным аналізам паказчыкаў, якія характарызуюць работу ўстаноў адукацыі, устойлівай тэндэнцыяй да змяншэння колькасці дзяцей школьнага ўзросту, значным перавыдаткам бюджэтных сродкаў на ўтрыманне ўстаноў адукацыі, а таксама стварэннем аптымальных умоў для эфектыўнай арганізацыі адукацыйнага працэсу, павышэння якасці адукацыі.

Аптымізацыя сеткі ўстаноў адукацыі прадугледжвае пэўную папярэднюю інфармацыйна-тлумачальную працу з законнымі прадстаўнікамі вучняў, педагагічным калектывам і насельніцтвам у цэлым. Прымаюцца меры па працаўладкаванні вызваленых педагагічных кадраў, забеспячэнню падвозу школьнікаў да новых месцаў навучання, уключэнню ў гаспадарчы абарот вызваленых будынкаў.